Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Tbilisi przed wyborami myśli o tramwajach

Dalej Wstecz
Data publikacji:
28-09-2025
Ostatnia modyfikacja:
18-09-2025
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRZESTRZEŃ
Tbilisi przed wyborami myśli o tramwajach
fot. David Pearson, wikimedia commonstramwaj w Tbilisi w 1999 r.
Stolica Gruzji, jak wiele kaukaskich miast, w ciągu ostatnich dwóch dekad pozbyła się „elektrotransportu”, czyli zaniedbanych i wyeksploatowanych tramwajów i trolejbusów. Teraz temat odbudowy tramwajów powraca – otwarte pozostaje pytanie na ile realne zamierzanie, a na ile tylko wyborcza propozycja ubiegającego się o reelekcję burmistrza.

W szczytowym okresie sieć tramwajowa w Tbilisi liczyła ok. 54 km. W tym tysiącleciu rozpoczęła się stopniowa kasacja systemu – aż do zamknięcia ostatniej linii w 2006 r. Obecnie komunikacja miejska opiera się o dwie linie metra i sieć autobusów oraz marszrutek.

– Po raz pierwszy w historii niepodległej Gruzji zostanie zrealizowany projekt tramwajowy. Ogłaszamy przetarg na projekt linii tramwajowej i roboty budowlane, po wcześniej ogłoszonym przetargu na badania rynku – zapowiedział w sierpniu Kakha Kaladze, burmistrz Tbilisi.

Wybudowana w oparciu o „europejskie standardy” linia miałaby łączyć rozbudowującą się dzielnicę mieszkaniową Didi Dighomi ze stacją metra Didube. Trasa miałaby liczyć 7,5 km długości i składać się z 11 przystanków.

– Biorąc pod uwagę rosnącą populację Didi Dighomi, niezbędne jest stworzenie alternatywnych środków transportu. W tym przypadku najbardziej optymalnym rozwiązaniem jest tramwaj. Ze względu na swoje wymiary, charakteryzuje się on największą pojemnością wśród wszystkich środków naziemnego transportu publicznego; jest to również środek transportu przyjazny dla środowiska i w dłuższej perspektywie znacznie bardziej opłacalny niż inne rodzaje naziemnego transportu publicznego – wylicza zalety Kaladze.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Pociągi przyspieszą do 160 km/h z jednym maszynistą

Prawo & Finanse

Pociągi przyspieszą do 160 km/h z jednym maszynistą

Jakub Madrjas 24 października 2023

Volvo Buses ze zleceniem na 50 elektrobusów dla Edynburga

Komunikacja

Volvo Buses ze zleceniem na 50 elektrobusów dla Edynburga

Witold Urbanowicz 05 października 2023

Kongres Czystego Powietrza już w marcu!

Prawo & Finanse

Warszawa. Już jutro noc "parówek" czyli tramwajów 13N

Komunikacja

Zobacz również:

Pociągi przyspieszą do 160 km/h z jednym maszynistą

Prawo & Finanse

Pociągi przyspieszą do 160 km/h z jednym maszynistą

Jakub Madrjas 24 października 2023

Volvo Buses ze zleceniem na 50 elektrobusów dla Edynburga

Komunikacja

Volvo Buses ze zleceniem na 50 elektrobusów dla Edynburga

Witold Urbanowicz 05 października 2023

Kongres Czystego Powietrza już w marcu!

Prawo & Finanse

Warszawa. Już jutro noc "parówek" czyli tramwajów 13N

Komunikacja

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij